A weboldal cookie-t használ, fogadd el a használatát!
Miért válassz minket? - Bankkártyás fizetés - Fizetés utánvéttel - Magyar termék

Népi praktikák a pihentetőbb alvásért

Népi praktikák a pihentetőbb alvásért

Sokan szenvedünk azzal a problémával, hogy nehezen alszunk el és ha sikerül is, akkor sem tudjuk rendesen kipihenni magunkat. Nincs könnyű álmuk, nyugtalanul, félálomban forgolódunk és reggel úgy érezzük mintha „egy percet sem aludtunk volna”. De mit lehet tenni a pihentető alvásért? Összegyűjtöttünk néhány már bevált népi praktikát, melyek segítenek.

A nagymamám dunyhája

Biztosan hallottál már Kádár kocka házakról, talán voltál is ilyenben. Azért hívják őket így, mert „Kádár idejében” készültek, gyakran úgy, hogy a nagypapáink és a nagymamáink munka után tégláról téglára rakták, maguk vagy kalákában. Az ilyen házak többsége szakember nélkül épült, egyszerűek, praktikusak voltak, és hidegek.

Én egy ilyen Kádár kockában töltöttem a nagyinál néhány hetet nyaranta és – emlékszem- szinte soha nem aludtam jól.

Falun laktak, papának és mamának volt egy kanapéágya, egy hatalmas dunyhája magas párnával. Minden este nyakig betakartak „nehogy fázz kincsem” – mondták, én pedig a legmelegebb nyári napokon, verejtékezve feküdtem a magas párnán. Ha véletlen valamimet kidugtam, vagy lelöktem magamról a húszkilós dunyhát valamelyikük óvón azonnal ott termett, és betakart: rosszul alszik ez a gyerek, mondták.

Ez történik, ha nem pihentető az alvásunk

Ha valaki nem alussza ki magát rendesen, nem pihentető az alvása, akkor előbb utóbb ingerlékenyebbé, fáradtabbá, dekoncentráltabbá válik. Azt érezheted, hogy nincs semmihez kedved, gyerekeknél (főleg a kisebbeknél, nagyjából 6-7 éves korig) gyakori a hiszti is, az aluszékonyság, a fáradtság.

Én így jártam, szerencsére papa és mama – délután – nem ragaszkodott a nagy párnához és a dunyhához ezért mindig tudtam aludni ebéd után: a jó falusi levegő -mondták.  

Miért nem alszunk jól?

Számtalan oka lehet annak, hogy miért nem alszunk jól. Felnőtteknél zavarhatja az alvást a stressz, szervi problémák éppúgy, mint a nem megfelelő környezet, gyerekeknél az utóbbi, illetve az, hogy túl sok élmény, túl sok inger éri őket: annyi, hogy már nehezen tudják feldolgozni, befogadni. (Éppen ezért fontos aludniuk és álmodniuk, hiszen ezen idő alatt is feldolgoznak és tanulnak).

Ha nem pihentető az alvásunk, megpróbálhatunk tenni ellene. Összegyűjtöttünk néhány mindenki számára elérhető, már többször bevált, népi „alvássegítő” praktikát, olyat, amit érdemes kipróbálni.

Népi alvást segítő praktikák

Ha már betartottad azokat az alapvető szabályokat, amelyek a nyugodt alvást biztosítják, de a gyereked vagy a te alvásod még mindig nem pihentető, íme néhány népi, természetes praktika, ami segíthet.

1: Egy bögre langyos tea.

Egy bögre gyógytea lefekvés előtt segíthet a pihentető alvásban. Bár a népgyógyászat már ismerte és falun régóta tudják, de mostanra számos kutatás is bebizonyította, hogy egy bögre (szigorúan langyos) kamilla tea segíthet elaludni.

2: Egy forró fürdő, de eddig rosszkor fürödtél

Sokan a mai napig rosszkor fürdenek és fürdetnek, mert még mindig él a „fürdés után megyünk aludni” gyakorlat. Pedig nem akkor kell, nem véletlen fürdenek meg vidéken már 1-2 órával a lefekvés előtt. Ha a gyereket, babát és magadat is ehhez szoktatod pihentetőbb alvás a végeredmény

3: Ételek is segíthetnek

Népi megfigyelések szerint (melyeket nagyrészt már az orvostudomány is alátámaszt) a meggylé, a sajt, a banán (az utóbbi kettő a kalcium tartalma miatt) az alma mellett a dió és a mandula is segíthet ellazulni és könnyebben elaludni. (De kerülendőek a magas zsírtartalmú ételek, olyanok, amik „megülik a hasat”).

4: Nyugtató illatok kényelmes körülmények

Egy ergonomikus tönkölypárna, vagy levendulás tönkölypárna egy kellemes takaró és néhány olyan nyugtató relaxáló körülmény, mint a sötét és a kellemes páratartalom mind mind hozzájárulnak ahhoz, hogy pihentetőbb, nyugodtabb legyen az alvásunk.

5: Csendesítsd el a lelked

Segít lecsendesíteni a lelked, ha olvasol, az illóolajok, a tönkölypárnád levendula illata. Ahogy az is, ha mesélsz, vagy mesét olvasol a gyereknek (azért vigyázz, melyik, sose legyen erőszakos).

Ha fenti taktikákat beveted, szinte garantált a nyugodt alvás. Ha pedig további segítséget szeretnél kapni és biztos akarsz lenni a dolgodban akkor szerezz be magadnak és a gyereknek is egy lenyűgöző, alvásbiztos tönkölypárnát

Tartalomhoz tartozó címkék: tudástár